Tych kilka zdjęć Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, jednej z największych atrakcji w okolicach Cisnej zostało wykonanych w latach 80. XX wieku. W oryginale były dość zniszczone i słabej jakości. Dzięki dostępnej dziś technologii renowacji i koloryzacji starych zdjęć fotografie sprzed 40 lat dostają drugie życie. Przedstawiamy ujęcia kolejki które dotychczas nigdy nie były publikowane. Zapraszamy na sentymentalną podróż 🙂
![](https://mojebieszczady.com.pl/wp-content/uploads/2024/01/Bieszczadzka-Kolejka-Lesna-w-Przyslupie-3.jpg)
Historia Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej
W 1890 r. w oparciu o ustawę krajową sejmu galicyjskiego z 25.08.1893 r. popierającą rozwój kolei lokalnych powstała „Spółka Akcyjna Budowy i Eksploatacji Kolei Lokalnej Nowy Łupków – Cisna”. Linia ta miała ułatwić inicjatorom budowy – wiedeńskim i budapesztańskim przedsiębiorcom drzewnym – eksploatację największego bogactwa Bieszczadów, jakim są lasy, dzięki połączeniu z normalnotorową Pierwszą Węgiersko- Galicyjską Koleją Żelazną w Łupkowie. Kolejka jako kolej użytku publicznego na trasie Nowy Łupków – Cisna została uruchomiona w 1898 roku.
![](https://mojebieszczady.com.pl/wp-content/uploads/2024/01/Bieszczadzka-Kolejka-Lesna-w-Przyslupie-1.jpg)
Po II wojnie światowej kolejka eksploatowana była do 1994 roku jako kolej leśna, do transportu drewna i ubocznie do przewozu osób. Od 1997 roku funkcjonuje ponownie jako atrakcja turystyczna na 20-kilometrowej trasie.
Bazą kolejki jest stacja w Majdanie koło Cisnej, skąd pociągi kursują aktualnie na dwóch trasach o łącznej długości 20 km. Na wschód w kierunku stacji Przysłup (zatrzymując się w Cisnej, Dołżycy i Krzywem) oraz na zachód do Balnicy.
![](https://mojebieszczady.com.pl/wp-content/uploads/2024/01/Bieszczadzka-Kolejka-Lesna-w-Przyslupie-2.jpg)
„W 1992 r. dzięki staraniom Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei, Bieszczadzka Kolej Leśna została objęta ochroną konserwatorską. Kolej wąskotorową uznano za dobro kultury. Do rejestru zabytków wpisano torowisko, stacje i przystanki oraz część taboru. Ochroną objęto: ciąg komunikacyjny w obszarze gruntu kolejowego od stacji Rzepedź przez Nowy Łupków, Cisną, Wetknę do Moczarnego; zespoły funkcjonalne stacji: Rzepedź, Mików, Smolnik, Nowy Łupków, Wola Michowa, Balnica, Żubracze, Cisna, Dołżyca, Przysłup, Kamica, Wetlina;
![](https://mojebieszczady.com.pl/wp-content/uploads/2024/01/Bieszczadzka-Kolejka-Lesna-w-Przyslupie-5.jpg)
parowozownie w Rzepedzi, Nowym Łupkowie oraz Cisnej, tabor kolejowy: 3 lokomotywy, 8 wagonów osobowych, IS platform i 15 par wózków kłonicowych. W roku 1996 powołano do życia Fundację Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, która stawia sobie za cel przejęcie majątku linii i jego dalszą eksploatację oraz zbieranie funduszy na konieczne remonty” – można przeczytać na oficjalnej stronie Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej.
![](https://mojebieszczady.com.pl/wp-content/uploads/2024/01/Bieszczadzka-Kolejka-Lesna-w-Przyslupie-7.jpg)
![](https://mojebieszczady.com.pl/wp-content/uploads/2024/01/Bieszczadzka-Kolejka-Lesna-w-Przyslupie-6.jpg)
![](https://mojebieszczady.com.pl/wp-content/uploads/2024/01/Bieszczadzka-Kolejka-Lesna-w-Przyslupie-7-1.jpg)
![](https://mojebieszczady.com.pl/wp-content/uploads/2024/01/AiColorize_4_20240130.jpeg)
![](https://mojebieszczady.com.pl/wp-content/uploads/2024/01/AiColorize_3_20240130.jpeg)
![](https://mojebieszczady.com.pl/wp-content/uploads/2024/01/AiColorize_2_20240130.jpeg)
![](https://mojebieszczady.com.pl/wp-content/uploads/2024/01/AiColorize_1_20240130.jpeg)